اسرار عشق و هستي

يك دنيا حرف براي يك عمر زندگي
خانهتماس ورود
  • « امام زمان درقلب ماست باگناه بیرونش نکنیم
  • دعواهای زن و شوهری و حدیث تکان دهنده »

تغافل وجوان و مربّی را در شرایطی عزّت آفرین قرار می دهد.

ارسال شده در 13 اردیبهشت 1397 توسط اندیشه ی پرواز در درسهاي كوچك

تغافل

این روش نیز از فروع اصل عزّت است. با این تفاوت که در این روش، مربّی به ناتوانی های شخص توجه دارد. نمایش ناتوانی ها، شکست عزت را در پی خواهد داشت و پنهان ساختن آن ها راهی برای حفظ عزت است.

برای پنهان ساختن ناتوانی ها می توان دو جایگاه را در نظر گرفت: یکی پیش از آشکار شدن آن ها و دیگری پس از آن. گاه ما به سبب شواهدی گمان می بریم که شخص ناتوان است و گاه از این موضوع اطمینان داریم. دومین مسأله در روش تغافل عنوان می شود؛ زیرا تغافل به آن معنی است که ما از امری آگاه شویم، ولی وا نمود کنیم که نمی دانیم.

جایگاه نخست در فقه اسلامی، به عنوان «اصل صحت» (اصاله الصحه) شناخته شده است. در این جا، این جایگاه را به سبب آن که به گونه ای با تغافل مرتبط است، بررسی می کنیم.بر این اساس، هرگاه رفتار تأمل برانگیزی را دیدیم، باید آن را به گونه درستی توجیه کنیم، مگر آن که بر اساس دلایل موجود، راه هر گونه توجیه پسندیده ای بسته باشد.

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است:

رَحِم اللّه مَنْ اَعانَ وَلَدهُ عَلی بِرّه وَ هُو اَنْ یَعفُو عَن سَیّئَتِهِ وَ یَدْعُوا لَهُ فیما بَینَهُ و بَینَ اللّه ُ. (1)

خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را در انجام کار نیک یاری دهد؛ بدین صورت که از اشتباهش درگذرد و برای آن چه میان او و خدایش رخ داده است، دعا کند.

بنابراین، زمانی که راه های توجیه مربّی بسته شد و اطمینان یافت که از شخص اشتباهی سرزده است، زمان تغافل فرا می رسد. در این هنگام، بزرگی و عزت مندی شخص باید با تغافل از اشتباه او حفظ شود.

بر اساس اصل تغافل، مربّی پس از آن که راه های توجیه را بر خود بسته دید، باید به توجیه های شخص گردن نهد، گرچه از نادرستی آن ها اطمینان دارد. مربّی نباید به این وسوسه تن دهد که پذیرش توجیه ها و بهانه تراشی های کودک یا نوجوان، زیرکی اش را نزد او خدشه دار می کند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم آن قدر در پذیرش بهانه تراشی های منافقان پیش رفت که آنان، وی را به کنایه گوش شنوا خواندند، ولی خداوند در پاسخ آنان فرمود:

قُل اُذنُ خَیرٍ لَکم. (توبه: 61)
بگو: این گونه گوش شنوا بودن به حال شما بهتر است.

تغافل نه تنها نشانه سادگی مربّی نیست، بلکه مایه بزرگواری او نیز به شمار می رود. پس این شیوه به عنوان شیوه ای فرع بر اصل عزّت، نوجوان و مربّی را در شرایطی عزّت آفرین قرار می دهد.

امام علی علیه السلام فرموده است:

عَظِّمُوا اَقدارَکُم بِالتَّغافُل عَنِ الدَّنی مِنَ الاُمورِ. (1)

منزلت خویش را از راه تغافل نسبت به امور پیش پا افتاده، بزرگ دارید.
کتاب پرورش دینی کودک: تاثیر پرورش در جذب کودکان به نماز / زهرا کریما. قم ،مرکز پژوهشهای اسلامی ، 1382. ص55


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

اسرار عشق و هستي

الهي چنان كن سر انجام كار تو خشنود باشي و ما رستگار
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • جهادگران کوچک
  • هروقت شیطان اومد گولت بزنه
  • عاشقانه بخوانیم عشق را
  • مكافات اولي و اخري
  • بيم و اميد
  • درسهاي كوچك
  • اشعار در انديشه ي پرواز

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
يك دنيا حرف براي يك عمر زندگي

ورود کاربر

کلمه عبور را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام »

آمار

  • امروز: 49
  • دیروز: 56
  • 7 روز قبل: 306
  • 1 ماه قبل: 760
  • کل بازدیدها: 26874

آمار بازدید

  • آخر بی معرفتی
  • و هركس خدا ترس شود

مطالب با رتبه بالا

  • به ما جاماندگان از خيل عاشقان ,به ما كربلا نديده ها تسليت بگوييد (5.00)
  • و هركس خدا ترس شود (5.00)
  • مصيبت زده ايم ولي نيش خند مي زنيم حماقت هايت را اي دشمن قسم خورده ي انسانيت (5.00)
  • بخل بچه گانه كجا و بخشش كريمانه كجا (5.00)
  • کربلای جبهه ها یادش بخیر (5.00)
کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان